
Enemmänkin tulee mieleen Gaudín arkkitehtuuri ja hieman uudemmat luomukset. 1200-luvun lopulla rakennetun katedraalin tyylin tosin ehkä ymmärtää, kun täällä jaksetaan muistuttaa, että tämäkin kirkko rakennettiin valloitetulle kerettiläisalueelle albigenssiristiretken jälkeen. Kuten retken nimestäkin voi päätellä, Albi oli kataarilaisuuden sydänaluetta, ja ristiretken jälkeen haluttiin tietenkin valvoa, etteivät kerettiläiset pääse takaisin pahoille tavoille. Niinpä katedraali rakennettiin näyttäväksi (sen väitetään olevan maailman suurin tiilirakennus) ja ilmeisesti myös linnoitukseksi.
Katedraali oli kuitenkin sisältä aivan erilainen, ihana! Seinät ja katto ovat täynnä 1500-luvun italialaisia koristemaalauksia kirkkain värein, eikä kattoa ole edes restauroitu.

Pyhän Cecilian alttarista saa käsityksen kirkon sisäpuolen koristelusta.Katedraali oli kokonaisuudessaan todella vaikuttava (kuten ehkä joku on jo hehkutuksestani voinut päätellä). Keskiaikaisissa kirkoissa on minulle sitä jotakin (no okei, ehkä renessanssikin vielä menettelee)... Barokkikatolilaisuus menee kyllä jo jonkin verran yli hilseen.
Pääsiäisen jälkeen alkoi taas arki, lupaavasti kulttuurihistorian välikokeella, jonka johdosta koin jälleen inhoreaktion cartesilaista logiikkaa tai sen täällä sovellettua irvikuvaa kohtaan. Kulttuurishokkini ehkä kiteytyy siihen, että ranskalaiset vääntävät kaiken rautalangasta ja kutsuvat sitten sitä loogiseksi lähestymistavaksi, jossa on osuva problematiikka. Ehkä hieman kärjistäen. Päivän kuitenkin pelasti karaoke-excursio Erasmusjärjestön kanssa. Non, je ne regrette rien kiteytti fiilikset ja sen laulamisesta tuli aivan mieletön olo!
Lauantaina 29.3. karautimme porukalla junalla päiväksi Montpellieriin. Aurinko paistoi ja oli t-paitakeli, minkä lisäksi Montpellier on todella viehättävä kaupunki. Niinpä lauantai kului miellyttävissä merkeissä hengaillessa ja maistellessa kaupungin tunnelmaa. Kaupungin katedraalin aukiolla oli söpö kahvila, jossa istuksimme iltapäivästä.

Alla vielä kuva Montpellierin kasvitieteellisestä puutarhasta, joka on maailman vanhin sellainen (perustettu 1590-luvulla). Aurinkoista kevättä kaikille Suomeenkin! (No, tosin täällä Toulousessa satoi taas hurjaa tahtia niin eilen kuin tänäänkin.) Edelleen saa ja on jopa suositeltavaa laittaa kommenttia tai muuta viestiä tulemaan...