Seuraava ongelma ilmaantui, kun yritin lähtiessäni poistaa täysin julkiselta koneelta (jossa ei siis ole käyttäjäprofiileja yms.) nettiselaimen välimuistitiedot. Se ei nimittäin onnistunut millään ilveellä. Kyseessä oli tosin Explorer eikä Mozilla, mutta kysyessäni asiaa neuvovalta henkilöltä hän arveli, että kyseinen toiminto on kielletty, etteivät opiskelijat pääsisi muokkaamaan vapaasti tietokoneen asetuksia... Hän myös kysyi hieman ilkikurisesti, enkö halua, että muut näkevät, millä sivustoilla olen käynyt. Tähän vastasin aika suoraan, että en. Vaikuttaa siis siltä, että joko Ranskassa on vähemmän tietomurtoja kuin muualla maailmassa tai sitten täkäläinen tietoisuus aiheesta on vuosikymmenen jäljessä Suomen tasosta. Kumpaa veikkaisitte? Kun vielä myöhemmin sain selville, että todennäköisesti koko yliopistolla ei ole opiskelijoiden käyttöön skanneria, päätin tulevaisuudessa hoitaa kaikki mahdolliset tietokoneaiheiset asiat omalla kannettavallani nettipiuhan avulla kirjastossa tai vielä mieluummin kotona.
keskiviikko 19. maaliskuuta 2008
Tietoa ja tekniikkaa
Tänään on ollut hieman vetelyyttä ilmassa. Olen kuitenkin nyt oppinut, että yliopiston tietotekniikkavalmiuksiin ei kannata luottaa yhtä kiven kovaa kuin Suomessa. Erilaisen näppäimistön lisäksi yliopiston tietokoneissa on kaikenlaisia muitakin jännittävyyksiä. Muistitikun hankala soveltuvuus ei ollut yllättävää, sillä koneet ovat varsin varhaista vuosimallia. Hieman turhauttavaa oli kuitenkin se, että vaikka käänteistä kautta sainkin auki perus-Office-tiedostoja, ei pdf:n avaaminen onnistunut lainkaan. Sain kuitenkin etsittyä netistä tarvitsemani artikkelin uudestaan ja tulostettua.
Seuraava ongelma ilmaantui, kun yritin lähtiessäni poistaa täysin julkiselta koneelta (jossa ei siis ole käyttäjäprofiileja yms.) nettiselaimen välimuistitiedot. Se ei nimittäin onnistunut millään ilveellä. Kyseessä oli tosin Explorer eikä Mozilla, mutta kysyessäni asiaa neuvovalta henkilöltä hän arveli, että kyseinen toiminto on kielletty, etteivät opiskelijat pääsisi muokkaamaan vapaasti tietokoneen asetuksia... Hän myös kysyi hieman ilkikurisesti, enkö halua, että muut näkevät, millä sivustoilla olen käynyt. Tähän vastasin aika suoraan, että en. Vaikuttaa siis siltä, että joko Ranskassa on vähemmän tietomurtoja kuin muualla maailmassa tai sitten täkäläinen tietoisuus aiheesta on vuosikymmenen jäljessä Suomen tasosta. Kumpaa veikkaisitte? Kun vielä myöhemmin sain selville, että todennäköisesti koko yliopistolla ei ole opiskelijoiden käyttöön skanneria, päätin tulevaisuudessa hoitaa kaikki mahdolliset tietokoneaiheiset asiat omalla kannettavallani nettipiuhan avulla kirjastossa tai vielä mieluummin kotona.
Tässä on vielä mielestäni oiva esimerkki ranskalaisen yliopiston toiminnasta, jota ei tässä muodossa oikein Suomessa enää näe. Kyseessä on historian, arkeologian ja taidehistorian laitoksen (tai no, laitos ei ole oikea sana vaan UFR eli Unité de formation ) opettajien postilokerohuone. Sinne palautin tänään kirja-arvostelun. Myös käytävillä olevat ilmoitustaulut ovat ahkerassa käytössä, ja uskon, että niitä jopa seurataan.
Seuraava ongelma ilmaantui, kun yritin lähtiessäni poistaa täysin julkiselta koneelta (jossa ei siis ole käyttäjäprofiileja yms.) nettiselaimen välimuistitiedot. Se ei nimittäin onnistunut millään ilveellä. Kyseessä oli tosin Explorer eikä Mozilla, mutta kysyessäni asiaa neuvovalta henkilöltä hän arveli, että kyseinen toiminto on kielletty, etteivät opiskelijat pääsisi muokkaamaan vapaasti tietokoneen asetuksia... Hän myös kysyi hieman ilkikurisesti, enkö halua, että muut näkevät, millä sivustoilla olen käynyt. Tähän vastasin aika suoraan, että en. Vaikuttaa siis siltä, että joko Ranskassa on vähemmän tietomurtoja kuin muualla maailmassa tai sitten täkäläinen tietoisuus aiheesta on vuosikymmenen jäljessä Suomen tasosta. Kumpaa veikkaisitte? Kun vielä myöhemmin sain selville, että todennäköisesti koko yliopistolla ei ole opiskelijoiden käyttöön skanneria, päätin tulevaisuudessa hoitaa kaikki mahdolliset tietokoneaiheiset asiat omalla kannettavallani nettipiuhan avulla kirjastossa tai vielä mieluummin kotona.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti