lauantai 1. maaliskuuta 2008

Pilviä ja linnoja


Torstaina olin vaihtariporukalla tutustumassa Carcassonneen. Paikan lähes ainoa ja ehdottomasti kuuluisin nähtävyys on linnoitus, joka on alun perin jo roomalaisajalta mutta oli tärkeimmillään keskiajalla ja uudella ajalla Ranskan ja Aragonin rajaa vahdittaessa. 1800-luvulla linnoitus oli purku-uhan alla, mutta urhoollinen ranskalainen keskiaika-aktivisti pelasti linnan ja "restauroi" sen lisäämällä muun muassa tornien huipulle ihanat romanttisen suipot katot, keskiajalle tosiaankin "tyypilliset"...
Linnoitus oli hieno, mutta en oikein osannut nauttia siitä niin paljon, kuin olisin ehkä voinut. Luultavasti aika paljosta voin syyttää yliopistokoulutustani, joka on opettanut suhtautumaan varsin kyynisesti historian romantisoimiseen. Toisaalta, en usko, että olisin saanut paljoakaan enempää irti rauniokasasta, jolloin kivien määrästä voidaan todeta, että muuri on ollut niin ja niin korkea... Eli pidän siitä, että historiaa elävöitetäään rekonstruoimalla, mutta pitäisi olla todella tarkka siitä, että kaikki on mahdollisimman alkuperäisen mukaista. Vaikea asiakas ilmeisesti. Ja mistä ihmeestä sitten voidaan tietää, mikä on riittävän alkuperäistä ja mitä saa arvailla? En minä vaan tiedä. Olen vain nirso turisti.
Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että paikka oli käymisen arvoinen, vaikka olenkin ehkä jostain syystä hieman pettynyt.
Sää on ollut viime päivinä pilvinen ja harmaa, ja välillä on sadellut. Se ei ole parantanut hieman lässähtänyttä lomatunnelmaa. Eilen ja tänään tutustuin eri kirjastojen lukumahdollisuuksiin. Jännittävää oli, että aivan samoin kuin Suomessa, täälläkin eri alojen opiskelijoita erottaa erilainen pukeutumiskulttuuri. Mirailin humanistit ovat aivan selvästi yleisesti ottaen enemmän boheemeja kuin UT1:n yhteiskuntatieteilijät ja juristit... Yleisfiilikseni on tällä hetkellä hieman tympääntynyt, mutta tässä vaiheessa pitää kaivaa esiin matkalaukun pohjalle sullottu rypistynyt suomalainen sisu ja jatkaa vaikka hammasta purren. Sillä saa varmaankin myös runnottua lävitse kaikki opintohommat.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Pusuja ja tsemppiä rakkaalle!