Aamulla herätessäni epämiellyttävän levottomasta unesta tajusin jälleen: tänä vuonna ei ole vappua! Jo lähtiessäni Ranskaan arvelin, että on ikävää menettää perinteinen vappuhumina Helsingissä, mutta vasta nyt, kun vappuaattoon on viikko, se iski. Nimittäin kauhea vappuikävä.
Tähän aikaan niin sähköpostiin kuin facebookiin tulee useita viestejä erilaisista vappuriennoista - prewappu-bileistä, vappubileistä, Mantan lakituksesta ja vappusilliksestä liian aikaisin Ullanlinnanmäellä...
Minulle vappu on ollut lapsuudesta asti Se Kevään Perinteinen Juhla, jota en haluaisi jättää väliin. Kun kotona Suomessa viettäisin vappuaattoa munkkien, siman, Mantan lakituksen ja Vanhan vappubileiden parissa, täällä Toulousessa vappuaaton ohjelmaani kuuluu esitelmä debatista liittyen feodaaliseen murrokseen 1000-luvulla sekä lähdetutkielman palautus. Edes lakkia ei voi mielenosoituksellisesti iskeä päähän kuudelta, koska sekin on kotona. Ja tänäkään vuonna ei tule ommeltua yhtään haalarimerkkiä, vaikka nyt tekisi kovasti mieli.
Olen yrittänyt urkkia hieman, mitä ranskalaiset tekevät vappuna. Vappupäivä on vapaa yliopistollakin, joten jokin syy siihen on oltava. En ole kuitenkaan oikein saanut selville, tapahtuuko täällä mitään sen mielenkiintoisempaa kuin ehkä, jos hyvä säkä käy, työväen vapputoimintaa ja kielojen myyntiä joka paikassa. Wikipedian ja googlen avulla kävi nimittäin ilmi, että ranskalaisilla on tapana lahjoittaa läheisilleen ja ystävilleen pieniä kielokimppuja onnea tuomaan juuri vappupäivänä. Hmm, kielot ovat ihaniantuoksuisia ja kauniita, mutta eivät ne perinteistä hytinää Ulliksella, valkolakkimerta ja keväistä tunnelmaa oikein korvaa.
Eli jos luet tämän, nauti tulevasta vapusta minunkin puolestani, oli sää mikä hyvänsä! Ja palasen sitä oikeaa vappua saa myös lähettää tänne Toulouseen siinä muodossa ja sillä kommunikaatiovälineellä kuin haluaa. Kaikki otetaan kiitollisena vastaan. Pyrin tekemään raportin vapunvietostani toulouselaisittain tänne blogiin sitten vähän yli viikon päästä, ja silloin selviää, sainko yhtään kieloja, juodaanko vappuna skumppaa myös täällä ja satoiko kaatamalla piknik-yritykseni päälle... Mukavaa vapun odotusta!
tiistai 22. huhtikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti