Kuten ehkä ovelimmat lukijat voivat jo otsikosta päätellä, olen näiden parin päivän aikana ehtinyt puuhailla kaikenlaista. Keskiviikkona ei ollut luentoja, joten lähdin yliopistolle syömään ja sen jälkeen yritin epätoivoisesti löytää kursseilla luettavaksi annettuja kirjoja kirjakaupoista. Kun kirjastosta saa lainata ainoastaan neljä kirjaa kerrallaan, lienee pakko ostaa osa kirjoista... Yritykseni oli ilmeisesti kuitenkin tuomittu epäonnistumaan. Yhden kirjan painos oli loppu kokonaan kustantajalta, toinen oli liian uusi ja englanninkielinen ja kolmannen otsikko ilmeisesti listallamme pielessä. Sen sijaan löysin paljon muuta - julisteen ja seinäkalenterin kämppään sekä pienen kirjasen nimeltä Vocabulaire historique de la France moderne: XVIe - XVIIe - XVIIIe siècles. Sieltä löytyy selitykset muun muassa erilaisille verotyypeille ja muutenkin sellaiselle sanastolle, jota en kovin hyvin tunne liittyen Ranskan uuden ajan historiaan.
Eilen oli taas kymmenen tunnin päivä yliopistolla. Onneksi molemmat luentoni ovat todella mielenkiintoisia. Tästä huolimatta iltapäivän luennolla alkoi väsyttää aika lailla etenkin, kun luennoitsijalla on tapana kierrellä ja kaarrella niin, ettei aivan täysin tiedä, onko hänen puheellaan joku tarkoitus liittyen vai liittymättä luennon aiheeseen. Kun vihdoinkin pääsin lähtemään luennolta ja lähdin metrolle, kävi ilmi, että metrossa oli jokin vika, koska koko asema portaita myöten oli täynnä ihmisiä. En ole ikinä tullut ajatelleeksi, että lyhyen vuorovälin metroa käyttää yliopistolle päästäkseen niin suuri määrä ihmisiä. Lopulta usean kuulutuksen jälkeen liikenne alkoi taas. Useampi metro tuli kuitenkin niin täyteen, että seuraavilta asemilta kyytiin ei enää mahtunut ketään.
Illalla samassa talossa asuva italialainen tyttö kutsui minut ja liudan muita ulkkareita luokseen syömään ja viettämään iltaa. En tosin muistanut, että hänellä oli syntymäpäivä... Mutta ruoka oli hyvää - en ole kuitenkaan aiemmin syönyt pastaa juusto-saksanpähkinäkastikkeella - ja seura samoin. Suurin osa porukasta oli lähdössä illalla kaikkien Toulousen Erasmus-järjestöjen liikennevalobileisiin, mutta olin sen verran väsynyt ja epäbileorientoitunut, että lähdin kämpille, kun muut lähtivät suunnistamaan pippaloihin.
Toinen syy sille, etten lähtenyt bileisiin eilen, oli se, että halusin tänään päästä aamupäivästä tutustumaan yliopiston liikuntatarjontaan ja tarkemmin joogaan. Se oli mukavaa mutta aika rankkaa. En ole Suomessa lyhyen joogakokemukseni aikana päässyt vielä kokeilemaan niitä solmuja, joita tänään kovasti yritimme itsestämme vääntää. Opettaja oli energinen ja tuli välillä kiskomaan ja työntämään itse kutakin, jotta venyisimme vielä enemmän. Tuskin maltan odottaa, että huomenna jokin lihas ei olisi kipeä...
Joogan lisäksi tutustuin tänään hiustenleikkuuseen. Sovin noin viikko sitten toisen ulkkarin kanssa, että menisimme yhdessä kokeilemaan ranskalaista kampaamotaidetta ja leikkaamaan hiukset tänä viikonloppuna. Viikolla kyselinkin paikallisten kampaajatietoutta, ja sen perusteella valitsimme kampaamon, johon marssimme tänään iltapäivällä. Hiustenleikkuu sujuikin sitten siitä. Kampaajalla huomasin, että on aina hyvä muistuttaa olevansa ulkomaalainen ja ettei tunne Ranskaa vielä kovin hyvin. Kampaaja puhui heti hitaammin, selitti käsitteitä ja näytti kuvia. Lopputulos vaikuttaa hyvältä, joskin ehkä erilaiselta kuin alun perin ajattelin. Nyt sekin palvelu on testattu, eikä se ollut niin pelottavaa, kuin kuvittelin.
perjantai 15. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti