Eilen illalla oli yliopiston Erasmus-järjestön järjestämä ekskursio leffaan katsomaan uutta Asterix-elokuvaa. Leffa ei ollut kovin kummoinen, ihan hauska, mutta varmaankin hyvä valinta ensimmäiseksi elokuvaksi Ranskassa ilman tekstitystä. Parasta leffassa oli ehdottomasti Michael Schumacher, mutta enpä paljastakaan enempää, jos joku muu ei ole vielä elokuvaa nähnyt... Elokuvan jälkeen lähdimme porukalla paikalliseen pubiin nimeltä The Frog and Rosbif lasilliselle. Tarkoitus oli keskustella elokuvasta, mutta luultavasti kaikki lopulta puhuivat jostain ihan muusta. Niin tein minäkin, mutta mukavaa oli se, että tutustuin taas lisää ihmisiin -myös ranskalaisiin. Ja kävelin kotiin yhdessä toisen samassa rakennuksessa asuvan tytön kanssa, joten kaupungilla ei tarvinnut kulkea yksin yöllä.
Tänään alkoi vihdoin kolmas luentoni arkistoista ja lähteistä. Luento ei ollut yliopistolla, vaan Haute-Garonnen aluearkistolla. Arkisto sijaitsee sellaisella Toulousen alueella, jossa en ollut aiemmin käynyt, joten päätin lähteä hyvissä ajoin kotoa, jotta ehtisin paikalle ajoissa. Olin katsonut etukäteen bussin, jolla pääsisin arkistolle, ja mielestäni perehtynyt myös aikatauluun. Tiesin lähteneeni hieman myöhään kotoa, joten kävelin mahdollisimman nopeasti metrolle ja ajoin pysäkille, josta bussi menee ohi, mutta bussi oli juuri lähtenyt. Osoittautui kuitenkin, että olin katsonut sunnuntaiaikataulua, joten seuraava bussi tuli pikemmin kuin odotinkaan ja olin arkistolla ajoissa.
Tälläkin kurssilla olen yllättäen ainoa vaihtari, ja keräsin sympatiapisteitä kyselemällä esimerkiksi, mitä tarkoittaa sana sekatavarakauppias. Amerikkalainen mutta hyvin ranskaa puhuva professori ehdotti, että voisin tehdä kirjallisen tehtävän englanniksi ranskan sijaan, jos se helpottaa. Toisaalta kevään lopussa odottaa kuitenkin lähdetutkimus arkistomateriaalista ranskaksi - eräänlainen kolmas proseminaari ilmeisesti... Mutta kaipa sitä on selvitty muistakin kirjoitustehtävistä, joten en vielä suostu luomaan hirveää paniikkia siitä, miten valvon öitä Petit Robertin (ranskalainen ranskan sanakirja) ja tietokoneen ääressä tavaamassa erilaisia muinaisia verotus- ja mittayksikköjä. Järjestelmälliseen tapaani löydän varmasti muita paniikin aiheita ennen kuin tämä tulee ajankohtaiseksi.
Koska olen jo jonkin aikaa miettinyt, lukeeko kukaan blogia ja jos lukee, niin kuka, päätin tiedustella lukijoilta hyviä ideoita - opiskelijaruoanlaittoon. Varustukseeni kuuluu kaksi keittolevyä, mikro, paistinpannu, kattila, siivilä, lasikulho, kauha, lasta, kaksi lautasta, leikkuulauta, leikkuuveitsi, kaksi kuppia, useita laseja sekä ruokailuvälineitä. Ruoka-aineista komerossani on oliiviöljyä, jauhoja, sokeria, pastaa, kuskusta, hunajaa, suolaa, lihaliemikuutioita, mustapippuria, Herbes de Provence -maustesekoitusta sekä sellaista lihamaustesekoitusta, johon kuuluu mustapippuria, korianteria ja kardemummaa (don't ask). Ongelma on siinä, että koska olen täällä enää suurin piirtein neljä kuukautta, en viitsisi millään ostaa sellaisia ruoka-aineita, joita pitää hankkia iso pakkaus kerrallaan, ellen ole suhteellisen varma, että käytän ne loppuun. Jonkin sortin etikkaa todennäköisesti ostan vielä.
Mutta siis, hyviä ideoita siitä, mitä tällaisella mauste- ja ruoka-ainevarastolla voi laittaa suhteellisen edullisesti ja maukkaasti, otetaan mielellään vastaan. Tai miksei huonojakin, tuntuu vain siltä, etten meinaa yksikseni kauheasti keksiä paljoakaan. Aivonystyrät peliin ja kommentteja kehiin! (Muitakin terveisiä saa lähettää.)
tiistai 12. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
8 kommenttia:
Noistahan saa jo vaikka mitä aikaan! Siskolla ei ole myöskään uunia ja hän on tehnyt kaikenlaisia uuniruokia, esim. makaroonilaatikkoa, paistinpannulla. Tulee kuulemma hyvää.. :)
Täytynee siis kokeilla vaikkapa makaronilaatikon paistinpannuversiota, kun seuraavan kerran on aikaa. Mutta ennen sitä jonossa on kyllä vielä lettujen tekeminen...
Hei,
oma vuoteni Toulousessa käsitti lähinnä kolme ruokalajia (ruoanlaittoon oli vain vedenkeitin ja mikro):
Cous cous -risotto, jossa esim. purkkivihanneksia, maustettuna ja runsaalla öljyllä varustettuna hyvää.
Pastaa vuohenjuuston, peston, aurinkokuivattujen tomaattien ja pinjansiementen kanssa. Herkkua, vaikka pastasta tuli mikrossa usein aika jännää.
Fetasalaattia, joskus lisäksi nemejä (kevätrullia).
(Paljon halpaa makeaa valkkaria.)
Sen verran vielä selitystä, että Nina T. vinkkari blogistasi, ja päädyin lukemaan fiilistelläkseni Toulousea... Mukavaa aikaa siellä :)
Kiva kuulla kokemuksia ja että blogia luetaan :) Ainakin vuohenjuusto-feta-pastaa täytyy kyllä kokeilla. Vielä kun löytäisi juustohyllystä sellaisen sopivan juuston, kun valinnanvaraa on Suomeen verrattuna järjettömän paljon... Tänään en ruokakaupassa uskaltanut täysin umpimähkään ostaa juustoa, kun en kauheasti tunne niitä, vaikka mieli olisikin tehnyt.
Moikka!
Mun perusruokaa oli pasta erilaisilla kastikkeilla, kasvisosekeitto (soseutus tapahtui lasin pohjalla), lihapullat, kanafile ja riisi, paljon eri salaatteja, herkkusienet joka muodossa (keitto, kastike...). Myös erilaiset wokit on hyviä (se paistinpannu on tosin aika mini). Osta vaan umpimähkään kaikkia juustoja (niitä aivojen näköisiäkin). Söin paaaljon juustoja, joista ehkä pari oli ihan kamalia.
Mahtavaa, paljon hyviä ideoita! Ehkä ostan juustoa viikonlopuksi... :)
Se kardemumma-korianteripitoinen maustesekoitus voi hyvin toimia itämaisten makujen loihtimiseen. Intialaiseen ruokaan uppoaisi kyllä vielä hirmu läjä kaikkia muitakin mausteita, mutta ehkä noilla voisi hyvin syntyä jotain pohjoisafrikkalaishenkistä?
Tyyliin:
http://allrecipes.com/Recipe/Moroccan-Couscous/Detail.aspx
tai
http://recipes.howstuffworks.com/spicy-chickpeas-couscous-recipe.htm
Kiitos kun piristät työpäiviä ja kirjoittelet ahkerasti blogia!
T:Maiju
Ai niin muuten, tavallisesta risotostakaan ei oikein voi saada pahaa, jos sen vaan keittää valkoviinissä ja (kasvis)liemessä ja lorauttaa sekaan vähän sitruunamehua! Sekaan sipulia, parsaa, herkkusientä, pinaattia, parmesaania...
Kuka väittää että opiskelijan pitäisi syödä pahaa ruokaa ;)
Lähetä kommentti