maanantai 4. helmikuuta 2008
"Ils sont fous, ces francais!"
Asterix oli mahdollisesti joskus yhtä hukassa pariisilaisen byrokratian kanssa. Jos tähän asti järjestelyt ovat sujuneet malliikkaasti ja melkein joustavasti, tänään kävi ilmi, että la fac on byrokratiassa pahin kaikista. Kansainvälisissä palveluissa oltiin ystävällisiä ja mukavia ja lähetettiin hakemaan kirjautumiseen tarvittava paperi toimistosta x. Toimistossa x ei ensin ollut ketään (vaikka sen piti ajan puolesta olla auki), sitten sieltäkin sai paperin suhteellisen kivuttomasti. Paperi piti sitten täyttää punaisella (!) kynällä tarkasti ohjeiden mukaan, mutta koska vaihto-opiskelijat ovat tunnetusti tyhmiä ja yksinkertaisia, paikallinen Erasmus-järjestö pitää päivystystä, jossa toulouselaiset opiskelijat auttavat paperin täyttämisessä. Tähän asti kaikki toimii, mutta opiskelijoita ei ollut mailla halmeilla. Jonkin ajan pohtimisen jälkeen aloin täyttää paperia itse. Se sujui varsin nihkeästi mutta jotenkin eteni kuitenkin. Paperi lähes täytettynä menin toimistoon y, johon se piti palauttaa. Kaikki jäi sitten kiinni siitä, että näyttämäni vakuutuspaperi ei kelvannut, joten en saanut kirjauduttua enkä myöskään opiskelijakorttiani. Ja vaikka luennot alkoivat periaatteessa tänään (eivät välttämättä minun, mutta ylipäänsä yliopiston opetus), minua neuvottiin erittäin sujuvasti tulemaan uudestaan huomenna paikalle kaikkien tarvittavien paperien kanssa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Voi sinua ja byrokratiaa! Toivottavasti asiat selviävät pian :) Mukavaa alkavaa opiskeluviikkoa sinne! T. Loskaisen Helsingin järjestöjyrä
Lähetä kommentti