Kolmen päivän varsin intensiivinen juoksentelu paikasta toiseen on nyt tuottanut tulosta. Eilen sain opiskelijakortin ja kirjauduin yliopistolle, tänään tapasin professorin, joka auttoi kurssien valitsemisessa ja allekirjoitti kursseilleilmoittautumislomakkeen. Nyt vietyäni lomakkeen täytettynä (punaisella kynällä tietenkin) toimistoon y, kaiken pitäisi olla kunnossa. Ja eikun huomenna luennolle!
Byrokratia on täällä aika raivostuttavaa, mutta lienee paras olla olettamatta, että asiat hoituvat yhtä nopeasti kuin Suomessa. Sillä vaikka kaikki muut asiat toimisivat, juuri se henkilö, jonka kuittaus tarvitaan, ei ole kuitenkaan paikalla juuri sillä hetkellä, jolloin on paras palata asiaan huomenna. Kolmesta luennostani olen missannut jo yhden alkamisen, mutta ei se ole niin vakavaa, sanoi professori. Ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat saavat ilmeisesti paljon anteeksi. Ja aina on paras näyttää hieman tyhmemmältä kuin onkaan...?
Olen muilta vaihtareilta kuullut, että luennolla professori saattaa ihan hyvin pyytää kurssin ainoaa ulkkaria esittäytymään julkisesti koko luokalle ja muistuttaa muita puhumaan selkeästi ja hitaasti. Katsotaan, miten käy huomenna. Edessä on pitkä luentopäivä, koska kurssini ovat kaikki neljä tuntia kerrallaan. Eli ylös pitää nousta aikaisin ja kotiin pääsee vasta kuuden jälkeen. Onneksi vaikuttaa siltä, että ranskalaisella opiskelijalounaalla pärjää aika pitkälle. Hintaan 2,80€ kuuluu alkuruoka (esim. salaatti), pääruoka, leipä ja jälkiruoka. Ainakin tänään kokeillessani systeemia ensimmäistä kertaa ruoka oli hyvinkin syötävää.
Eilen illalla oli Erasmus-bileet paikallisessa baarissa latino-teemalla. Siellä ei ollut mitenkään kummallista, mutta ihan mukavaa. Vaikuttaa lisäksi siltä, että Toulousessa ainakin tässä kaupunginosassa on suhteellisen turvallista kävellä yöllä kotiin. Meitä oli tosin joukkio, tilanne saattaa olla erilainen, jos on yksin.
Jos joku miettii vielä, kuinka pärjäsin tukkeutuneen viemärin kanssa, niin voin vastata: hienosti. Sain ritilän otettua pois veitsen avulla ja rohkeasti ronkin ulos kaikki hiukset ja muut mähnät. Minulla voisi olla tulevaisuutta myös putkimiehenä... Nyt suihkussa voi käydä ja vettä ei jää altaaseen. Mutta voisiko joku tietotekniikkaihminen kertoa, mitä ihmettä teen väärin, kun Blogger ei suostu millään lisäämään kuvia blogiin...
keskiviikko 6. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Jaamme siis mielenkiinnolla odottamaan jatko-osaa Ranskalaisen yliopistomaailman seikkailuihin. Onnea matkaan!
Kummallista kyllä ettei kuvien lataus toimi, minulla ei ole ollut niiden kanssa ongelmia--paitsi se, että se lataaminen saattaa kyllä joskus kestää toosi kauan. En tiedä minkä kokoisina olet yrittänyt lisätä, jospa pienempi tiedosto suostuisi latautumaan? Jos se ei useammalla yrittämällä millään lataa niin minen kyllä tajua miksei (mutta minä olenkin sello-metrokuski enkä mikään tietotekniikkaihme :D)
Lähetä kommentti