Joko ranskan kieli tai kävely raittiissa ilmassa (tai sitten molemmat yhdessä) on niin väsyttävää, että olen tänäänkin ihan kuukahtanut oltuani päivän liikkeellä. Tänään oli mahtava keväinen ilma, aurinko paistoi ja asteita oli ehkä kymmenisen. Päivän ohjelmassa oli paitsi pyörimistä kaupungilla, mahdollisuus tarkkailla aidon ranskalaisen perheen elämää lähietäisyydeltä -no, vähän aikaa ainakin.
Hämärien perheeni työpaikkayhteyksien kautta löytynyt ranskalaiskontakti Monsieur B. haki minut tänään asunnoltani syömään lounasta perheensä kanssa. Perheeseen kuuluu vaimo ja neljä lasta - kolme tytärtä ja yksi poika. Lounaaseen kuului neljä ruokalajia ja kahvi. Ensin tuli salaatti, sitten riisiä ja liha-viikunapataa, jonka jälkeen syötiin ensin juustoja ja sitten omenatorttua. Sen jälkeen siirryttiin pois ruokapöydästä ja juotiin kahvia sohvalla. Minulle tarjottiin myös viiniä, mutta lisäkseni muut kuin isäntä eivät juoneet sitä. Nämäkin ranskalaiset ihmettelivät ranskantaitoani - ilmeisesti heidän käsityksensä mukaan suhteellisen sujuvan kielitaidon voi hankkia ainoastaan oleskelemalla maassa, jossa kyseistä kieltä käytetään. Totta kai se auttaa, mutta onhan kieltä mahdollista oppia muutenkin. Tai sitten suomalainen koulujärjestelmä on vain poikkeuksellisen hyvä.
Perheen vanhin tytär lähti lounaan jälkeen kanssani kaupungille, näytti vähän paikkoja ja auttoi vihdoinkin hommaamaan ranskalaiseen puhelinliittymään lisää saldoa, jotta sillä voi soittaa ja tekstata. Aikani pyörin myös kaupungilla yksikseni, mutta väsyttyäni lähdin kotiin eli ajoin yhden metroasemavälin B-linjalla ja kävelin sieltä kaupan kautta. Ruokakaupasta olen saanut sellaisen kuvan, että elintarvikkeet vaikuttaisivat olevan täällä hintavampia kuin Suomessa, ainakin jotkut. Tätä täytynee kyllä vielä tarkkailla.
Ainoa ja tällä hetkellä erittäinkin ärsyttävä päivän vastoinkäyminen on se, että suihkun putkisto ei vedä. Aamuisesta suihkusta on yhä jäljellä vettä... Kämpän katsastuksessa kiinnitin asiaan huomiota ja sanoinkin siitä, mutta silloin todettiin ainoastaan, että viemäri on syytä puhdistaa säännöllisesti hiuksista. Yritin kyllä pitkällisesti ennen suihkua tiirikoida sopivalla linkkarista löytyvällä terällä ritilää, joka on samanlainen kuin lavuaarissa, mutta vaikka ruuvi pyöri kiltisti, se ei osoittanut mitään merkkejä irtoamisesta. Pitänee hankkia paikalle pikimmiten joko ammattilainen tai ruuvimeisseli. Zut!
Jostain syystä tänään on ensimmäinen kerta, jolloin olen tuntenut tarvitsevani suomalaista survivaali-pakettia. Tauno Palo ja muut Wanhat suosikit hoitanevat homman kotiin... Ja vinkkinä kaikille vilustuneille, että tähän mennessä parhaaksi flunssalääkkeeksi on osoittautunut tuore valkosipuli. Ranskalaisilla valkosipuleilla tuntuu sitä paitsi olevan mojovan kokoiset kynnet!
lauantai 2. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Kuulostaa hyvältä, sie sisupussi kyllä pärjäät paikassa kuin paikassa :) Ja mahtavaa, että suomalaisella kielitaidolla pärjää myös paikallisten kanssa. Pikaista paranemista ja onnea opiskelun aloitukseen!
Lähetä kommentti