Eilinen oli lähes niin täysi päivä kuin päivä voi olla. Aamuneljän herätyksen jälkeen ensin kaksi lentoa 35 minuutin vaihtoajalla (yllättäen kuitenkin tavaratkin kerkisivät mukaan), sitten aktiivista asioiden hoitoa loppupäivä. Nyt on kämppä, pankkitili ja asuntovakuutus. Sähkösopimus on tilattu ja asumistukihakemus laitettu alustavasti pyörimään. Huhhuh!
Valitettavasti sain alkujärjestelyihin kaverikseni paitsi ihanan ja tehokkaan paikallisen kontaktin, myös erittäin epäihanan paikallisen/kansainvälisen flunssan, joka on ahdistellut niin tarmokkaasti, että nenäliinojen kulutus on ollut huimaa. Tänään olen päättänyt hieman hiljentää tahtia ja keskittyä siihen, että saisin asunnossa tavaroita paikalleen ja ehkä vielä asioiden hoitamista eteenpäin.
Kuuluisasta ranskalaisesta byrokratiasta on sanottava se, että asiat ovat hoituneet helpommin kuin odotin, ehkä johtuen siitä, että olin varautunut kaiken maailman papereilla tai siitä, että eteen on sattunut ystävällisiä ihmisiä. Niin byrokraateille kuin muillekin olen puhunut tietenkin ranskaa ja ymmärtänytkin yllätyksekseni suurimman osan, vaikka nopea puhe on aika vaikeaselkoista. Passikuvia ei toistaiseksi ole tarvittu yhtäkään, mutta yliopistolla niitä ehkä kysytään. Suunnitelmani on lähteä yliopistolle maanantaina hoitamaan kirjautumista ja kurssivalintoja. Mirailin alue on kuulemma tunnettu kahdesta asiasta, yliopistosta ja rauhattomuudestaan iltaisin... Sinne on täältä matkaa jonkin verran metrolla, joten ihan naapurissa en asu.
Sen verran paikallisesta kulttuurista ehdin eilen myös oppia, että oikeaoppinen tapa tervehtiä tuttuja on faire la bise. Ainoastaan vanhempia ihmisiä kätellään. Tämä on suomalaiseen toimintatapaan tottuneelle hieman kummallista, mutta eiköhän siihenkin totu. Onneksi kaupungissa on niin paljon ulkomaalaisia, että puutteellista tapojen tuntemusta voidaan katsoa läpi sormien.
Sää on ollut mukavan pilvipoutainen, päivällä oli asteita jotain 5-10 välillä. Paikallisille tämä on talvea, minulle tämä on varhaisen kevään alku.
perjantai 1. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Mukavaa että perustit blogin!
Jee, juu, ihan mahtavaa kun pääsee kätevästi lukemaan kuulumisia. Ja hienoa, että asiat ovat siellä sujuneet kätevästi, toivotaan että flunssa menee äkkiä ohi niin sitten on kivampi keskittyä ihmettelemään Ranskaa ja ranskiksia. :-)
Kiva kuulla, että homma toimii. Pusuja!
Lähetä kommentti